Бременност означава щастие и пълноценност. Но този период на радост е също много изтощителен: сърцето трябва да изпомпва повече кръв през артериите, а в деветия месец мускулите и ставите трябва да носят до 18 допълнителни килограма. Самото раждане е също изключително натоварващо. Тогава тези, които са поддържали добра форма през всичките месеци на бременността, имат явно предимство. Затова не е изненадващо, че всички гинеколози препоръчват ежедневни леки упражнения.

По-малко стрес, повече забавления

Спортът носи много ползи: упражненията стягат мускулите и таза, предотвратяват тромбози, разширени вени и задържане на вода, а тялото като цяло е по-добре снабдено с кислород. Добрата физическа форма води до по-малко оплаквания по време на бременността. Спортуващите жени обикновено имат по-леки раждания и се възстановяват по-бързо. Настоящо проучване показва, че бъдещи майки, които спортуват редовно, имат по-нисък риск от диабет по време на бременността. Вторият резултат от изследването е, че спортът, който бъдещата майка практикува, предпазва плода от наднормено тегло. Това е добре, защото раждането на бебе с нормално тегло е с по-малко усложнения. Освен това, децата с тегло при раждането под 4 кг имат по-нисък риск да развият диабет по-късно през живота си.

Във форма през 9-те месеца

Ако бъдещата майка спортува редовно това подпомага и увереността й в собственото й тяло и намалява емоционалния стрес. Разбира се, това се отнася само за случаите, когато упражненията са наистина приятни – по тази причина е важно избраният спорт наистина да е източник на удоволствие и да посреща нуждите на жената.

Важно е да се знае, че изтощителни тренировки по време на първия триместър могат да бъдат опасни за ембриона. И все пак, проучванията показват, че бъдещите майки знаят много добре кога физическият стрес е твърде много за тях и сами го намаляват или спират изцяло. Важно правило е, пулсът да не   превишава 130 удара в минута. Или казано с по-прости думи: ако можете да правите упражнението, докато разговаряте с приятел, то този вид спорт е подходящ.

Винаги се вслушвайте в тялото си

Ако избягвате силния стрес, почивате си редовно, пиете много течности преди, по време и след спорт и накратко – се вслушвате в тялото си, то няма как да имате проблеми. Важно: при поява на трептене на окото, недостиг на въздух, главоболие, замаяност, болка в корема, преждевременни контракции или намалено движение в утробата, трябва незабавно да преустановите всякакви спортни упражнения.

Бременните жени трябва да се стремят към щастлива и здравословна среда, като задължително се консултират и с техния гинеколог преди да започнат някакъв спорт. Ако бременността не се развива нормално или ако са на лице някакви рискове, спортът може да бъде забранен. Това се отнася за жени с високо кръвно налягане, при сърдечно-съдови проблеми, диабет и нарушения на щитовидната жлеза. Жените, които имат многоплодова бременност принципно не трябва да практикуват спорт.

Кой спорт е подходящ?

Основното правило е: може да се практикува този спорт, който бременната жена е практикувала и преди да забременее. Но също така е възможно да започнете практикуването на нов спорт, стига натоварването да е съобразено с новите условия. Натоварването трябва да е три пъти седмично за около 15-30 минути.

Най-подходящите спортове са тези, при които бременната жена не трябва да носи сама тежестта на тялото си. Плуването и водната гимнастика имат редица ползи: седенето във вода е щадящо към ставите, сухожилията и връзките. Движението във водата стимулира сърцето и кръвообращението и облекчава болките в гърба, което е често оплакване при много бременни жени. Водното налягане върху кожата засилва кръвообращението в тъканите и противодейства на прекомерното задържане на течности в тях. Температурата на водата трябва да е над 20 градуса.